System SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu), jest po prostu państwowym odpowiednikiem monitorowania pojazdów. Przygotowanym celem nadzorowania przewozu, jak obrotu tak zwanych wrażliwych towarów. Do których zaliczamy leki, papierosy, alkohol, substancje mogące stanowić zagrożenie dla środowiska, czyli po prostu paliwa.
Stanowi on nieodłączną część większej struktury informatycznej nazywanej PUESC (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Każdy z przewoźników czy firm powiązanych z przewożeniem wrażliwych towarów, ma według obowiązującego prawa obowiązek zgłoszenia się oraz rejestracji na wybranej platformie.
Towary wrażliwe, czyli jakie?
Dokładna lista tego typu towarów, została uwzględniona w artykule 3 ust.2 ustawy na temat systemu monitorowania kolejowego i drogowego transportu towarów, jak i obrotu opałowymi paliwami. Wśród nich warto wymienić między innymi:
- gaz LPG,
- tytoniowy susz bez znaku akcyzy – bez względu na ilości w danej przesyłce,
- całkowicie skażony alkohol – w przypadku przesyłek zawierających więcej, aniżeli 500 litrów,
- paliwo opałowe – bez względu na ilości znajdujące się w wybranej przesyłce.
System SENT – w jaki sposób działa?
Przekazanie globalizacyjnych danych, winno przebiegać za sprawą wykorzystania dowolnych urządzeń albo aplikacji. Powinny one korzystać z systemu GPS i móc określać dokładne położenie pojazdu, czyli tablet albo smartfon z zainstalowaną specjalną aplikacją. Przygotowane oprogramowanie posiadające certyfikat państwowy nosi nazwę SENT GEO. Jest powszechnie dostępne w sieci do pobrania na dowolnie wybrane urządzenie.
System SENT w praktyce
Obecnie przedsiębiorstwa poruszają się dosyć sprawnie w świetle obowiązujących przepisów. Samo zgłoszenie przejazdu jest formalnością, należy, jednakże mieć na uwadze konieczność dotrzymania terminów i dokładnego wypełnienia wszelkich danych. Błędy niezamierzone oraz zamierzone traktowane są w taki sam sposób, zaś późniejsze odwoływanie się od kar nie jest zbyt efektywne. Śledzenie poprzez system przewozu, ułatwiły firmy zajmujące się dostarczaniem telematycznych usług.
Mając w posiadaniu telematykę połączoną z systemem rządowym, nie musimy wcale opierać się na aplikacjach znajdujących się na smartfonach czy tabletach kierowców. Rozwiązanie z aplikacją u kierowców ma szereg zalet – zasięg telefonu może być różny, trzeba mieć w posiadaniu właściwy pakiet danych oraz dostęp do sieci, smartfon może ulec rozładowaniu, zaś kierowca nie zauważy, iż aplikacja przestała nadawać.
Brak nadawania sygnału do systemu SENT – co należy zrobić?
Po godzinie przerwy w zakresie nadawania, obowiązkiem kierowcy będzie zatrzymanie pojazdu do chwili wznowienia przesyłu sygnału. W innym przypadku może się on spodziewać nałożenia kary pieniężnej. W wypadku telematyki dostawca wysyła samodzielnie dane do systemu SENT. Dzięki czemu kierowca w ogóle nie musi brać udziału w całości procesu.
Co istotne, jeżeli z jakiejś przyczyny transmisja będzie przerwana, to przewoźnik otrzyma alert po 30 oraz 50 minutach. Jak i o ponownym uruchomieniu urządzenia nadającego sygnał.
Podsumowując powyższe warto zauważyć, iż system SENT jest odpowiednikiem państwowego systemu do monitorowania pojazdów, które zajmują się przewozem tak zwanych towarów wrażliwych. Wśród których znajdują się chociażby gaz LPG czy całkowicie skażony alkohol. System ten może zostać zainstalowany na dowolnym smartfonie albo tablecie. Istotne jest zadbanie o ciągłość transmisji, ponieważ ewentualne przerwy w nadawaniu mogą być surowo karane. Jeśli dojdzie do awarii, konieczne jest zatrzymanie pojazdu, zaś ponowne uruchomienie systemu, daje możliwość kontynuowania jazdy.